Apple har innført «Intelligent tracking prevention» i Safari

Hva er det?

Apple lanserte «Intelligent tracking prevention» på mobil gjennom oppdateringen iOS 11, 19. september – og for desktop gjennom High Sierra oppdateringen for MacOS. I Norge er det rundt 30% som benyttes seg av Safari på mobil og 4% på desktop (Ref 2.). Med et såpass stort nedslagsfelt er det flere som lurer på hva dette er og hvilke konsekvenser det får.

Intelligent tracking prevention er, akkurat som navnet indikerer, en metode for å begrense markedsføreres mulighet til å drive retargeting og remarketing. Blant annet begrense bruken av cookies til retargeting til 24 timer, og fullstendig slette cookier for sider som brukerne ikke har vært på de siste 30 dager.

I tillegg blir det lagt inn flere andre funksjoner for å begrense markedsføring, blant annet:

  • Forhindre autoplay videoer fra å starte
  • Mulighet for å stanse cross site tracking
  • Dempe lyd fra annonser i «reader mode»

Hvilke konsekvenser får dette?

Akkurat det er litt tidlig å si. Den største mengden brukere av Safari er på IOS, og der er allerede cookies «default» avslått. Noen teknologileverandører har utviklet systemer for å estimere konverteringer fra Safari slik at markedsførere ikke opererer i «blinde».

Hva kan du som bedrift gjøre for å se om din bedrift blir aktivt påvirket av dette?

Ett eksempel på dette er å trekke ut tall basert på device eller operativ system i analyseverktøy som Google Analytics, Doubleclick, Facebook og Adform. De fleste platformer/leverandører har mulighet til å gi ut rapporter basert på device og nettleser.

Er du interessert i å lære mer om Intelligent tracking prevention, klikk her.

Ref 1. – https://www.theguardian.com/technology/2017/sep/18/apple-stopping-ads-follow-you-around-internet-sabotage-advertising-industry-ios-11-and-macos-high-sierra-safari-internet
Ref 2 –  http://tnslistene.no/?list_id=12&list_type=4&week=41&year=2017&report=day&metric=browser

Kategorier: Artikkel